E-A-T (Expertise, Authority, Trust) Google algoritme ?
E-A-T er et begreb, der sættes i forbindelse med en Google algoritme og metode, der kan kategorisere et website efter en kvalitetsmodel, som skal sikre at oplysninger og information er troværdig og med en faglig viden, der er korrekt og derved undgå Fake News fænomenet, hvor faglig viden blandes med markedsføringsgas og Clickbait etc.
Sammensætningen af bogstaverne E-A-T står for 'Ekspertise, autoritet og tillid' og de anvendes af det korps af redaktører, der dagligt manuelt gennemgår forskellige websites og klassificerer disse efter indhold, der kædes sammen med begreber såsom Ekspertise (ekspert viden niveau) – Autoritet ( Hvem er udgiveren? Et anerkendt firma/person indenfor området eller Maren fra kæret) – Tillid til webstedet og virksomheden bagved (Hvem står bag de vise ord?)
Google har udsted et katalog med retningslinjer for kvalitetskontrol, der skal anvendes af de redaktører, som dagligt gennemgår websider manuelt, der er placeret på Google.
Googles vejledning fra 2021 er på 167 sider, hvor der er beskrevet de forskellige scenarier, hvorefter der kan gives en karakter på det enkelte website ud fra forskellige elementer, funktion og tillid til tekst og sammensætning etc. og efterfølgende indgår i Googles machine learning system, så disse siders indhold, forstås bedre af Google i forbindelse med indeksering og rangering af et website.
E-A-T i Google quality guicelines
Google anvender begreber i Google guidelines, såsom sider i høj kvalitet, hvilket de manuelle gennemgange af websteder kan bekræfte eller afkræfte i form af de manuelle gennemgange af redaktører med fokus på Googles algoritmer og guidelines for kvalitet, herunder E-A-T.
Hvis vi ser på forholdet på et enkelt website, så er der mange faktorer, der spiller ind før sitet rangerer i Google resultatliste (SERPS) Vi ved at f.eks. backlinks vægtes højt i forbindelse med rangering af websider, og de omtales kun sporadisk i Google guidelines. Så et website kan ikke entydigt vurderes af redaktører på OnSite delen og indholdets kvalitet alene, der vil være andre faktorer, der skal tages med i vurderingsprocessen.
Google opdeler et websites troværdighed i tre sektioner ( E-A-T ):
- Expertise
- Authority
- Trust
Hvad betyder det i forhold til Googles retningslinjer?
Expertise for et websted!
Websitet har oplysninger, der kan bekræftes i form af legitimationsoplysninger etc. Google giver i deres Search guidelines et eksempel på et nyhedswebsite, hvor der er vundet flere Pulitzer-priser, hvilket betyder, at der i forbindelse med at være modtager af branchepriser og eksterne anerkendelser etc. har en stor betydning for sites bedømmelse.
Det forventes at indholdet er relevant i forhold til websites øvrige indhold. Der gives eksempler på emner, der udgives på websteder, der ikke har relevans i andre sammenhænge og derved ikke opfylder kriterierne for høj kvalitet.
For en forfatter
Hvilken baggrund har forfatteren for emnet? Er der tale om specialistviden fra en fagperson? Eller er der tale om relevant erfaring indenfor det pågældende område på anden vis. Google giver ligeledes eksempler på hvordan sådanne fagpersoner klassificeres og fake news forsøges stoppet.
Autoritet for et websted
Webstedet skal have valideringsoplysninger, f.eks. Virksomhedsinformation, CVR nummer, Adresse, telefon, e-mail og kontaktoplysninger etc. Der bør også være en side ”om os”. Er der tale om et website, hvor der foretages betaling, så skal forbindelsen være sikker over https protokollen for betalingsdelen.
Generelt foretrækkes det altid at have sine domæner placeret på en https protokol.
Trust - Troværdighed
Pålidelighed (Trustworthiness): Dette handler om at skabe tillid hos brugerne og Google. Det omfatter faktorer som websitets omdømme, brugeranmeldelser, sikkerhedsforanstaltninger (SSL-certifikater), klar og gennemsigtig information om forfattere og kildehenvisninger samt generel pålidelighed i præsentationen af information.
Det er vigtigt at bemærke, at E-A-T ikke er en separat algoritme, men snarere en retningslinje, som Googles algoritmer bruger til at evaluere og rangere websiters kvalitet og relevans. Det er en del af en bredere algoritme, der inkluderer mange andre faktorer som brugeroplevelse, teknisk optimering og relevans af indhold.