Data mining
Metoder i forbindelse med indhentning af statistisk materiale som kan anvendes til analyse af store mængder af virksomhedens data - et begreb, der kommer fra det engelske udtryk data mining, som vel nemmest kan oversættes som en form for guldgraver i datamængder.
Data mining i markedsføring & analyse
Data mining indenfor markedsføring er en metode til analyse af de store mængder datatrafik, der er på f.eks. firmaets website. Her kan der analyseres informationer fra de besøgende, deres adfærdsmønstre kan aflæses. Man kan se, hvor de kommer fra, herunder, hvilke lande og områder. Vi har også mulighed for at se de besøgendes vej på vores website, vi kan specifikt se, hvilket søgeord, de har fundet virksomheden på og ud fra det enkelte søgeord følge processen fra deres første besøg. Vi kan se, hvilke sider de ser på, hvor længe de ser på hver enkelt side, og hvor de forlader websitet igen.
Det er også muligt at se, når den samme bruger kommer igen efter en periode og se på, hvor brugeren så går hen. Se om der rent salgsmæssigt er et mønster, der på den markedsføringsmæssige del vil kunne give virksomheden yderligere vækst.
Det er muligt at se på en bruger, der f.eks. har søgt på en rejse i midten af en måned og gennemgået websitet mange gange og på et tidspunkt forladt det igen. En uge eller fjorten dage senere kommer der besøg fra samme person igen, og nu køber brugeren en rejse for en eller flere personer. Denne viden er værdifuld for websitets ejer. Hvis man ved, at brugerne typisk ser på f.eks. rejser og bagefter snakker med venner og bekendte om, at de skal med på skiferie eller sommerferie, for derefter at komme tilbage og bestille sine rejser. Ja, så danner der sig et mønster, man i markedsføringsstrategien kan begynde at anvende i praksis. Hvis f.eks. 10% af de gengangere, der kommer tilbage rent faktisk ender med at bestille en rejse, kunne der måske tænkes på yderligere tiltag rent markedsføringsmæssigt for at få flere tilbage igen.
404 sider
Mange kender det - ikke alle ved, hvad 404 sider er, men her er forklaringen. Når der trykkes på et link på f.eks. Google, på et produkt eller noget vi finder spændende, kommer vi ind på en side, hvorefter der står, at den pågældende side ikke eksisterer. Hvad gør vi typisk? Nogle prøver at gå til hovedsiden, andre finder et website hos en konkurrent på Google i stedet for – risikoen for at brugeren ikke kommer ind på websitet er meget stor.
Data mining og 404 sider
Kan data mining bruges her? Ja, i højeste grad. Vi kan her se, hvad der er søgt på, og hvad vi har fjernet fra vores website. Her kan der ved søgemaskineoptimering og gennemgang af indgående links, der ender i fælden 404 skabes gratis trafik på allerede indekserede links fra partnersites, portaler eller interesse-grupper, der har valgt tidligere at linke til vores website.
Mange virksomheder køber Google adwords til en given pris og overser faktisk, at de kunne hente 404 websitetrafikken gratis på en del af det budget, de anvender til Google Ads ved en ordentlig datamining af deres logfiler og analyse-systemer. Dette med en efterfølgende professionel søgemaskineoptimering, hvor analysen danner baggrund for den SEO, websitet skal have.
Vil du høre mere om professionel SEO, der tager hånd om et procesforløb, som sikrer virksomheden vækst, kontakt os for yderligere information.