Markedsføringsstrategi
Markedsføringsstrategi er et langsigtet mål for den enkelte virksomhed. Her skal markedsføring af virksomhedens produktpalette indtænkes i strategiske former, og de strategiske mål for markedsføringen skal formuleres.
I planen skal vi arbejde med hvilken position, vi ønsker at have på markedet. Hvor stor en markedsandel tør vi forvente af kunne få? Hvis vi har en vækst strategi, der siger, at vi skal øge markedsandelene fra nuværende 2% til 8% af markedet, hvad skal der så til?
Der kan arbejdes ud fra følgende parametre.
1. Markedsindtrængen.
2. Produktporteføljen
3. Diversifikation
Ved markedsindtrængen er der tale om en virksomhed, der skal etablere sig og være ny spiller i markedet - og her er markedet nyt og markedsandelen er 0% fra start. I denne situation skal der planlægges ud fra markedssituationen og konkurrencen på markedet.
Produktporteføljen
Her er der tale om, at der kommer nye varer / produkter, som indgår i virksomhedens eksisterende produkt palette, og som skal markedsføres sammen med virksomhedens øvrige produkter.
Diversifikation
Der vælges at gå på markedet med f.eks. nye produkter og til nye markedsområder. Metoden anvendes sjældent af mindre virksomheder, hvor mulighederne er mere begrænsede for at bruge diversifikation.