CMS systemer og søgemaskineoptimering
CMS ( content management system ) leveres fra et utal af udbydere på markedet. Fælles for disse systemer er, at de skulle være lettere for en almindelig bruger at anvende i dagligdagen, mere simle at opdatere, have flere muligheder for integration med virksomhedens øvrige systemer osv.
Disse funktioner kan de fleste CMS klare uden de store problemer. De små CMS er selvfølgelig ikke så omfattende som de store løsninger, men fælles for de fleste er, at de udfylder en rolle imellem brugeren og websitet, hvor stort set alle kan være med til at opdatere egne websider. Der markedsføres specialopbyggede CMS, færdige modulopbyggede CMS og gratis CMS.
I den prisbillige ende ligger naturligvis de gratis systemer. Disse systemer kan for fleres vedkommende godt måle sig med nogle af markedets dyreste løsninger. Grunden hertil er, at der er mange udviklere, der støtter op om projektet og bidrager med ekspertviden. Så selv om man umiddelbart skulle tro, at gratis software er noget bras, bør man se markedet igennem, for der findes faktisk systemer af høj kvalitet og med mange muligheder.
Ulempen ved gratis systemer er, at tilpasninger og store opdateringer afhænger af de frivillige, og man har set systemer køre ned i kadence, hvis udviklerne har fundet nye og spændende projekter, som de ligger deres hjerteblod i.
Det skal dog ikke afholde en fra at bruge systemerne.
I den prisbillige ende findes endvidere systemer, der koster fra kr. 3.000,- - kr. 5.000,- for et køreklart system, der kan det mest almindelig og har forskellige funktionaliteter indbygget.
Derudover findes der løsninger, der begynder ved kr. 5.000,- og går op til mange hundrede tusinde kroner, hvor systemet skal kunne arbejde sammen med virksomhedens øvrige it-løsninger og bogholderisystemer mv.
SEO justeringsmuligheder skal være tilstede i ethvert CMS system
Et CMS system er bygget til at arbejde med dynamisk fremstillede url strukturer, hvor disse fremstilles "on the fly". Dette sker, når data hentes fra databasen via en aktuel forespørgsel. Ud fra et SEO mæssigt standpunkt, er det ikke altid det mest hensigtsmæssige i forhold til søgemaskiner, og nogle systemer fremstiller url'er, som man skulle tro var lyv, når data hentes fra databasen. I forbindelse med dårligt fremstillede url'er fra CMS, kan der udføres en række tilpasninger og justeringer etc. i forbindelse med SEO optimering på websitet. Disse tiltag sikrer, at de url´ strukturer, der sendes ud er læsbare og arbejder sammen med den måde, søgemaskinerne indekserer på.
Nogle systemer kan omskrive url'erne fra start, men generelt kræver de fleste CMS en kærlig hånd for at være søgemaskinevenlige og skabe topplaceringer i søgemaskinerne.
Endvidere er det også vigtigt at kunne justere metatags generelt på alle niveauer og på alle sider. Det er ikke nok med, at det skrives ind et sted og så bare er generelt for hele websitet.
Vi tilbyder altid vores kunder at sætte et gratis CMS op, der er tilpasset og i absolut topform, når det gælder SEO. Det sker, hvis der er tale om, at kundens eget CMS ikke har de funktionaliteter, der kræves, eller producenten ikke er samarbejdsvillig, når det gælder tilretninger af eksisterende website arkitektur.