Risikoprofil søgemaskiner og søgemaskineoptimering
Når man opererer på Internettet med hjemmesider og profileringer med forskellige indgangsvinkler til trafik på sit website, er det vigtigt at have opsat en risikoprofil for sin strategi, når websitet og kampagnen sættes i drift.
Selvom alt fremstilles efter søgemaskinernes guidelines, white-hat optimering - eller hvor der arbejdes helt til stregen eller over i gråzonen, eller man har valgt at tage skridtet fuldt ud og køre i den sorte kategori (cloaking)– uanset hvilken kategori, så kan ens website en dag være udeladt fra søgemaskinernes resultatsider.
Hvorfor nu det?
Hvis der er anvendt blackhat teknikker og sitet er blevet registreret og manuelt fjernet. Her kender du selv grunden på forhånd, men har helt sikkert strategier for at komme videre med nye sites, der leverer samme volumen trafik igen inden for få dage.
Du er reelt vant til at arbejde i dette blackhat miljø, det betyder op på hesten igen, hvis du ryger af - Rent praktisk betyder det ikke særligt meget.
WhiteHat folket
Hvis du har arbejdet med udelukkende whitehat teknikker og pludselig ryger ud, så har du typisk ikke opsat strategier på forhånd, hvad skal vi gøre, hvis vi ryger ud? Men stoler blindt på, at dit site er inde om meget kort tid igen, hvis det skulle forsvinde fra Serps ( søgemaskinernes resultatsider ), men når du opdager der kan gå måneder før du igen kommer på – grundet søgemaskinerne redaktører modtager en kæmpe strøm af begæringer om genoptagelse i sit indeks dagligt, opstår problemet for whitehatten, der vil gøre det så godt for sine kunder som muligt. Hvad skal jeg gøre?
De besvarer og handler først i den rækkefølge de læser dem, så der kan gå op til flere måneder før du er tilbage igen, og du er nok ikke den vigtigste i Verden, selvom du måske selv syntes det!.
I sådan en situation skal der være en plan B klar allerede når kampagner sættes i værk.
Hvad skal der til, hvis situationen opstår, hvordan er jeg på søgemaskinerne inden indenfor 24 timer, jo det er faktisk stadigt muligt, at være på igen, men der sker typisk med en domænenavnstrategi og et eller flere hjælpesite i den periode, mens man venter på at komme tilbage igen, med sit hovedsite.
Men, hvis der er planlagt en plan B, C, D kan det implementeres i worst case. Så vi har forberedt os på det kan ske under en eller anden omstændighed, så det ikke kommer som en overraskelse.
Hvorfor kan et whitehat optimeret website site ryge ud af et søgeindeks?
Et website der ingenting har fået foretaget, ses også ryge ud i ny og næ, det opstår når der er konflikter imellem kodning og filtre på søgemaskinerne, som opfatter nogle kodninger som værende i strid i mod deres regler, det kan være skrifttyper med formateringsdata etc. farvenuancer contra farvevalg med tekst, overboosting, Keyword stuffing etc.
I mange tilfælde er der typisk tale om fejl 40, ( 40cm fra skærmen ) der er smidt en robots.txt ind, og den er kodet forkert, hvilket betyder at der reelt står, søgemaskiner hold jer væk. ( dette er ikke en udelukkelse ), men blot den programmør der arbejder med websitet som fejlagtigt har sat en kode ind, så søgemaskinerne ikke indekserer webstedet. Når dette er konstateret og fejlen rettet er websitet på i løbet af ganske kort tid igen.
Derfor kan man aldrig udelukke en risiko for udelukkelse fra et indeks af et website, der er også altid en risiko for, at det fly man flyver på ferie med får motorproblemer, og må foretage en nødlanding, her forventer man, at de piloter der sidder i cockpittet er uddannede til at håndtere en sådan opgave, at få flyet sikkert ned med mindst mulig skade til følge og passagerer i god behold.
Det er det samme der gælder for markedsføring på Internettet eller markedsføring i de traditionelle medier, her er piloterne (Marketingsafdelingen) bare ikke uddannet til at håndtere denne opgave, ligeså godt som piloterne, hvis der opstår en situation med udelukkelse fra søgeindeks i kortere eller længere tid.
Her er det vigtigt at bruge en professionel udbyder af online markedsføring, vi er vant til at bruge flysimulator (markedsførings simulatorer) så vores piloter (Markedsføringsafdelingen og os) kan håndtere sådanne situationer, hvis de opstår og bringe markedsføringsmålene ud i livet, men med en plan B, hvis worst case opstår.
Ønsker du sparring på højt plan, kontakt os i dag for, at høre om dine muligheder.