Blog til online markedsføring i søgemaskiner
En blog er et website, der opdateres jævnligt med strøtanker, ideer, nyheder, hobby, rejsebeskrivelser mv. Derudover findes der et utal af såkaldte fag blogs, politiske blogs indeholdende fagligt og politisk indhold af en eller anden art.
En blog kan være en personlig blog, men også en blog, hvor der er flere, der kommenterer og kommer med indlæg af den ene eller den anden slags.
Navnet på den person, der arbejder, redigerer og udsender de forskellige emner, kaldes en blogger.
Blogs findes under forskellige udførsler, nogle som blogs på egne servere / domæner. Her har man 100% rådighed over, hvad der sker på bloggen. Man kan arbejde med både det indholdsmæssige samt opsætninger og det programmerings-tekniske.
Der findes en del blogging software f.eks. Wordpress, som nemt og hurtigt installeres og sættes op til blogging på dit websted.
Der findes også blogs, som du kan anvende hos f.eks. TV2 og de store dagblade mv. Her opretter du din egen blog med en adresse blog.tv2.dk/mit-navn/mine-filer-mv.
Blogmediet - er det markedsføring set med virksomhedsøjne?
Værdien af blogs har været debatteret i en del år efterhånden, argumenter for blogging og mod blogging forekommer, når der tales om manipulation med personer og søgemaskine spam.
En blog, der f.eks. handler om at holde kanariefugl. Hvor stor tilslutning ville en sådan blog have, hvis der ikke lige fandtes søgemaskiner? Blogs omhandlende slaget ved reden 1864 og andre specifikke blogs - hvor stor tilslutning uden for den interessegruppe, der normalt arbejder og interesserer sig for emnet, vil der være?
Værd at vide er, alle de personer, der kommenterer sådanne blogs, ikke altid gør det ud fra interesse for indholdet, men ud fra at de ved at smide en kommentar af en eller anden art, kan score et link til deres egen hjemmeside. Hvis der ikke er sat et tag på sitet med rel="nofollow" op, giver det slidte ord inden for links til eget website: Linkjuice. Hermed er der skabt en ny kultur "blogspamming".
Blogspamming
Blogspamming er et godt ordvalg fra Google, som har en tekst i sine guidelines for design og opsætning, der lyder således, ”Ville jeg gøre dette, hvis der ikke var søgemaskiner?" Dette spørgsmål sætter tingene i perspektiv og giver værdien af blogging en lys og en mørk side.
På den ene side er det godt, at interessegrupper kan samles om emner, læse specialisters blogs eller blogs, man synes er spændende læsning. På den anden side går der typisk ikke ret lang tid, før en blog er online, til de første linkspammere kommenterer på dit og dat. Pudsigt nok er der altid link vedhæftet til "Peter Børges" hjemmeside og nogle af hans optimeringer er med i hans kommentarer til dit og dat. Ved en analyse af en given virksomhed kan alt dette ikke seriøse spam lokaliseres.
Men ellers må man jo konstatere, at rigtigt mange SEO praktikere har spredte interesser hen over en "arbejdsdag". Det er ikke kedeligt at gå op opdagelse i deres metoder. Såvel baby blogs som husmoder-, katte- og fugleblogs, ja, alverdens forskellige fora bruges flittigt med kommentarer om dit og dat - og sørme også lige et par links og halvsjove kommentarer.
Spørgsmålet er. Ville disse links og kommentarer finde sted, hvis der ikke fandtes søgemaskiner?
Den store interesse for blogging vil nok ændre sig væsentligt, hvis søgemaskinerne ikke vægtede disse links. Online Marketings bud er, at 75 – 80% af det, der forfattes ville forsvinde som dug for solen. Og kun de veletablerede blogs med fornuftigt indhold ville overleve.
Kontakt os for yderligere information om blogs og blogging.