Synlighedsprofil på Google og andre søgemaskiner
Når der skal måles på synlighed hos en konkurrent, er man som virksomhed meget dårligt stillet uden eksperthjælp indenfor markedsføring på nettet, hvis man vil udarbejde sin markedsføringsstrategi som beskrevet i nogle af de andre afsnit på vores website. Ja, så er det et næsten ultimativt krav, at have kendskab til sine konkurrenters færden og markedsføringsstrategier på nettet.
Én ting er sikkert, de udleverer nok ikke deres logfiler til til analyse!
Hvordan finder jeg ud af hvor synlig min konkurrent er i mediebilledet i dag?
Det kræver en indsigt i flere faktorer, dels at kunne se på et websites opbygning, her menes strukturel opbygning og de muligheder et sådan website har for at performe i søgemaskinerne, med mange besøgende til følge.
- Analyse af virksomhedsregnskab hos handelstanden oplysnings bureau eller lign.
- Hvor stor en spiller er der rent faktisk tale om!
- Hvor mange muskler har min konkurrent økonomisk i vores interne konkurrence situation.
- Analyse af faktuelle placeringer på sammenlignelige produkter med konkurrerende virksomheder.
- Analyse af deres Google Ads program, for at kunne beregne deres udgifter til annoncering her.
- Manuelle søgninger på nettet til identifikation af trafikkilder, herunder banner annoncer og trafik fra trediepart.
Hvor sikker er en sådan analyse når den udføres af Online Marketing som opgave?
Vores erfaring og vores tilgang til et komplet logfilsmateriale omhandlende mange millioner søgninger på søgemaskinerne inden for snart set alle mulige kategorier, og på titusindvis søgeord af forskellige slags, søgninger og besøg fra forskellige søgemaskiner. Der er tale om næsten alle brancher og logfilsmaterialet er helt tilbage fra 2004, hvor vi for første gang begyndte at bruge analysemodeller i søgeordsanalyser.
Med dette materiale, kombineret med vores erfaring inden for online markedsføring, kan vi ud fra websites måde det er programmeret på og indekseret på søgemaskinerne, give et yders realistisk bud på hvor meget trafik det pågældende website inden for en specifik brance giver. Anslået fejl procent + - 10% på udleveret analysemateriale.
Vores værktøjer bruges også til at checke Google Ads kampagner, der checkes på placeringer af annoncer over en given periode og på søgeord, søgeordene der bruges i Google Adwords kampagnen kender vi som regel prisen på pr. klik, og ud fra quality score og frekvens kan der beregnes hvor meget konkurrenterne bruger på Adwords pr. dag, pr. uge eller måned. Alternativt sætter vi en kampagne op på tilsvarende betingelser og finder den pris det koster pr. klik.
Banner annoncer, her vil vi se om der annonceres og se på hvilke leverandør der leverer annonceringen, her er der også mange faste aftaler, så vi kan give et fornuftigt over hvor mange visninger der er bestilt og sammenligne dem med en normalkampagne, hvor vi kender klikfrekvensen i forhold til faktiske visninger.
Så hvis du skal have professionel assistance til din markedsføringsstrategi kontakt os for yderligere information.