Brand strategi - Image profilering

Markedsførings strategien har til hovedformål at positionere hele virksomheden. Virksomheden vil på verdenskortet med de produkter / tjenesteydelser, der tilbydes. Her spiller firmaets image, også kaldet brand ind. Hvordan opfatter omverdenen virksomheden, er den kendt?  Hvad er den kendt for? Disse faktorer kan have afgørende betydning, når virksomhedens markedsføringsstrategi skal udmøntes i praksis. Vi kender det... når vi leder efter en rejse til sydens sol. Vi vælger næsten altid som første valg et firma, vi kender i forvejen, eller et firma, vi ved, at nogle i vores omgangskreds har handlet med. Vi sætter bevidst eller ubevidst karakterer på den leverandør, vi vælger.
Derfor er det vigtigt at tænke stort i markedsføringssammenhænge. Alt efter hvilken virksomhedstype, der er tale om, kræves der i mange tilfælde både branding og markedsføring af produkterne.


Derfor er det vigtigt at opsætte mål og evt. delmål for markedsføringsstrategien.

  • Strategiske mål og delmål
  • Konkurrent strategi
  • Pull strategi
  • Valg af målgruppe
  • Produktpositionering
  • Imagepositionering


* Pull-strategi er betegnelsen for markedsføring direkte til forbrugeren, virksomheden. Pull-strategi gør forbrugeren opmærksom på produkterne. I online markedsføring anvender man derimod ikke push-strategi, som typisk er markedsføring til grossister eller butikker.