Konsumentmarkedet og brugeradfærd

Når forbrugeren køber et produkt eller en tjenesteydelse, så sker det igennem en forløb, hvor forbrugeren er påvirket af mange faktorer i forbindelse søgning på produktet eller andre udefra kommende påvirkninger ( venner der har købt lignende / sælgere der præsenterer varer etc. ) - og på baggrund heraf træffer et valg om at tilegne sig et produkt eller en tjenesteydelse.

For at forstå sammenhængen i denne proces kræver det indsigt i forbrugerens købsadfærd. Vi skal kende de bevæggrunde, forbrugeren har for at vælge et produkt fra os eller helt at undlade køb af vores produkt / tjenesteydelse.

Hvilke ydre påvirkninger får forbrugeren til at vælge vores produkt?

Vi modtager dagligt mange former for påvirkning i vores brug af TV, internet, aviser, samtaler med kollegaer eller fra mund til mund.

I mange situationer tages beslutning om køb af produkt / tjenesteydelse hurtigt. Det kan f.eks. være et tilbud på en ny Iphone, tablets eller mobiltelefon fra de kendte firmaer med en stor rabat og i en begrænset  salgsperiode.

En person, som ikke lige står og mangler en bil, vil ikke reagere på et godt tilbud fra autoforhandleren, uanset hvor meget han bombarderes med annoncemateriale.

Til identifikation kan anvendes SOR modellen

Stimuli – Organisme – Reaktion

Modellen kan anvendes med følgende parametre.

  • Fysisk miljø
  • Socialt miljø
  • Primærgrupper
  • Sekundærgrupper
  • Referencegruppe
  • Aspirationsgruppe
  • Opinionsleder